Halaman UTAMA

29 Mac, 2010

10 TIP DIET YANG PERLU KAMU AMALKAN.







Diet adalah amalan pemakanan yang dapat membantu kamu untuk kekal sihat dan langsing, tetapi tahukah kamu terdapat perkara-perkara yang harus kamu turuti semasa menjalani aktiviti diet ini. jOMKITA LIHAT ANTARA PERKARA YANG PERLU KAMU TAHU SEBELUM MEMULAKAN DIET SIHAT KAMU.

1. cuba diet yang sesuai dengan jenis badan kamu.
  • keperluan badan kamu kadangkala berbeza dengan badan orang lain oleh itu kenali keperluan badan kamu sebelum memulakan diet. Ini bagi membantu kamu untuk kekal realistik dalam menentukan diet kamu

2. Elakkan dari menjadi mangsa diet

  • diet sihat adalah diet yang akan membantu kamu untuk menghilangkan diet secara sistematik,bukan secara mendadak yang kadangkala bakal membahayakan kesihatan kamu.

3. Cuba minum lebih banyak air masak

  • Air putih dapat membantu kamu untuk kekal aktif. Minum seurang-kurangnya 6 liter air setiap hari untuk kamu kekal cergas dan adalah lebih baik kamu minum segelas air sebelum makan

4. Makan dalam kuantiti yang sedikit.

  • Bagi kamu yang suka makan,kamu masih boleh meneruskan minat kamu ini tetapi dengan cara lebih berhemah. Makan dalam kuantiti yang lebih sedikit,oleh sebab itu setiap kai kemu berasa lapar hadkan pengambilan makanan kamu.

5. Jangan putus asa!!!

  • Kesilapan sering berlaku oleh itu bagi kamu yang baru memulakan diet ambil ini sebagai cabaran dan jangan biarkan ianya menjadi halangan buat kamu.Bukan mudah untuk menukar gaya hidup kamu oleh itu kekuatan mental dan fizikal bakal membantu kamu untu memiliki hidup yang lebih sihat.

6. Elakkan dari mengunyah

  • Kamu seharusnya memberi perhatian semasa makan ini kerana otak dan perut boleh meneliti makanan kamu dan mengunyah makanan semasa sedang menonton televisyen atau di depan komputer hanya akan membuatkan kamu terus makan dan makan tanpa kawalan.


2 ulasan:

fakhitah berkata...

nURUL... klu g2 jom diet.. jgn plak pas ni k.wan tgk Nurul tercegat kt depan kdai roti canai kt fpqs..

USIM KEPOH berkata...

saya dah lame xmkn roti canai kak wan, kak wan jgn mkn manyak2 plak hihihi..

Catat Ulasan